24 d’octubre del 2009

Enderrock

Enderrock

La setmana passada Hipnotik Faktory em va comunicar que Enderrock, Propaganda pel fet i Hipnotik presentaven al CCCB el projecte HIP-HOP.CAT per difondre el rap en català, amb un especial de la revista amb un disc recopilatori, un concurs de rap pels instituts dels Països Catalans i una web com a punt de trobada.

Del concurs i la web haurem d'esperar una mica per veure com funciona però de la revista i el disc ja en puc parlar. La revista + disc recopilatori costa 4,95€. Sobre hip hop la revista inclou l'editorial, un apartat titulat Rap en català (amb entrevistes a onze dels setze artistes del disc i un resum de les cançons del mateix) i les bases del concurs.

Els entrevistats són: At Versaris (4 pàgs.), Gato-El-Quiman (1 pàg.), El Nota (1 pàg.), Latecnika i Rapsodes (1 pàg. els dos), Komando Noguera, Rapapolvo i Vazili (1 pàg. els tres), In*digna, Nano i Shían (1 pàg. els tres). Comptant l'editorial (1 pàg.), l'apartat Rap en català (10 pàgs.) i les bases (2 pàgs.), són tretze pàgines!

El disc recopilatori inclou setze cançons de setze artistes diferents. Els artistes no entrevistats a la revista (no se perquè) són: El gordo del puru, Jezie, Nitropic, Ender i Dague. He escoltat tot el disc i he de dir que en general m'ha agradat molt. Malgrat tinc predilecció pel rap dels EUA, he de reconèixer que algunes cançons molen molt.

25 anys després de l'arribada del hip hop a les nostres terres, sembla que el rap en català comença a quallar. Si bé alguns dels artistes més importants i pioners del rap en castellà són catalans, no ha estat fins els darrers anys (amb excepcions) que ha aparegut rap en català, en una situació similar a la del rap en castellà dels noranta.

Rap en català a Enderrock

Enderrock és la revista musical dels Països Catalans. Encara recordo quan la llegia, amb un format molt més reduït i econòmic, mentre esperava que arribés la colla, a un bar musical que fa anys freqüentava els caps de setmana. S'ha d'agrair l'esforç fet per donar un petit impuls al rap en català que tot just comença créixer.

Propaganda pel fet és una discogràfica que funciona com una plataforma catalitzadora de projectes musicals. Treballen, entre d'altres, amb artistes com At Versaris o El Nota. Els seus discs els podeu comprar a les botigues o escoltar gratuïtament a l'ordinador amb l'Spotify. S'ha d'agrair la seva participació, el disc i la feina que fan.

Hipnotik és un festival de hip hop. El punt més criticable sempre ha estat l'absència pràcticament total del català en l'organització, promoció i informació electrònica i impresa, fins al punt de castellanitzar-ne noms catalans. Sempre els ho he criticat constructivament i em complau molt felicitar-los per participar en aquest projecte.

Si bé fa pocs dies deia que no acostumo a llegir premsa musical, darrerament 10nidó. Després de llegir i publicar una entrada sobre el primer número de Hip Hop Life pels 25 anys de hip hop i llegir el segon número pel reportatge sobre l'Hipnotik Festival, crec que valia la pena llegir i publicar una entrada sobre aquest Enderrock.

El número 168 d'Enderrock encara és a la venda!

25 Anys de Hip Hop! : D

Entrada relacionada:
Enderrock (entrada ampliada 10-03-10)


--------------------------------------------------
ATENCIÓ!
Si us ha agradat aquesta entrada
no us perdeu la nova versió ampliada al
Dreadful® BCN HIP HOP
La meva història del hip hop a Barcelona
des d'un punt de vista barceloní i en català!
--------------------------------------------------

2 comentaris:

  1. jo vaig gairebé veure at versaris a la farinera el mes de juny passat, de fet havia anat a veure uns altres, però ni els altres ni atversaris em van agradar,... no vaig pensar a dir-t'ho, falllo!! Si programen res d'aquest estil t'aviso!

    ResponElimina
  2. Deuria ser quan van presentar del nou disc, que encara no tinc. Jo els vaig veure en concert a l'Hipnotik Festival 2007, quan presentaven el primer disc, que sí que tinc. Estan força bé, els tenia pels millors rappers en català... ara, després d'escoltar el disc recopilatori, he d'escoltar uns quants MySpace i Spotify per tornar-ho a afirmar però sens dubte ja són un referent. Ahir van actuar en un festival de Nova York i van sortir pel TN.

    Si te'n assabentes d'algun altre avisa'm però tampoc sóc gaire d'anar a concerts... els meus amics passen bastant i jo passo d'anar-hi sol. Ara si són a La Farinera potser m'hi animo : )

    Si et ve de gust pots llegir l'entrada que vaig fer sobre el primer disc d'At Versaris:

    http://rogersv.blogspot.com/2007/12/va-amb-nosaltres.html

    ResponElimina